سفارش تبلیغ
صبا ویژن

متخصص ارتودنسی

متخصصین دندانپزشکی و جراحان در زمینه ی ایرادات ظاهری دندان و اینکه نامنظم و فشرده هستند توانسته اند این ایرادات را برطرف کرده و نگرانی هر شخص که از مشکل بی نظمی دندان رنج میبرده را حل کنند. مشکل مهمی که در دندان ها وجود دارد و ایراد مهم که در بی نظمی های آن وجود دارد میتوان از طریق ارتودنسی برطرف کرد این ایرادات زیاد هستند و بسیار زیاد دردید وجود دارند. بعضی از مشکلات و بی‌نظمی‌های دندان که با سیم کشی و ارتودنسی  قابل اصلاح است عبارت است از:

اگر فک بیمار باریک باشد، فضای کافی برای تمام دندان‌ها وجود ندارد. متخصص ارتودنسی در چنین مواردی مجبور است یک یا چند دندان را بکشد تا فضای لازم برای دیگر دندان‌ها ایجاد شود.بعضی از دندان‌های دائمی در محل مناسب از لثه بیرون نمی‌زند.دندان‌های بالا و پایین به ویژه هنگام بستن دهان روی هم قرار نمی‌گیرد و دندان‌ها حتی زمان بسته بودن دهان دیده می‌شود.

مزیت های  سیم کشی دندان 

مزایای سیم کشی دندان عبارتند از:

  • متخصص ارتودنسی می‌تواند عملکرد و ظاهر دندان‌ها را اصلاح کند.
  • توانایی جویدن و گفتار بهبود می‌یابد.
  • مسواک زدن دندان‌های مرتب آسان‌تر است و بهداشت دهان و دندان بهتر رعایت می‌شود.
  • اگر مشکلات ارتودنسی درمان نشود، لثه و استخوان فک آسیب می‌بیند

لزوم باندینگ در ارتودنسی

هر کاری برای به وجود آمدن و برای اینکه انجام شوند باید دارای دلایلی باشند.ما در این مطلب میخواهیم برای شما از مهمترین دلایلی که باعث شده اند باندینگ در ارتودنسی به وجود بیاید صحبت کنیم.

باندینگ ارتودنسی چسبی لایه‌ای با ضخامت کم است که به صورت لایه‌های نازک قدرت بیشتری دارد. از هر روشی که برای باندینگ استفاده شود، مستقیم یا غیرمستقیم، سفت کردن با نور یا مواد شیمیایی، بیشینه اثر چسبندگی به شرطی به دست می‌آید که متخصص بر تکنیک باندینگ تسلط داشته باشد.  

اهیمت باندینگ غیر مستقیم در ارتودنسی 

روش باندینگ در کلینیک تخصصی ارتودنسی  دکتر داودیان عمل جایگذاری بریس و براکت‌ها را سریع‌تر می‌کند و به دلیل چسبندگی بالا اطمینان حاصل می‌شود که براکت به خوبی در جای مشخص شده روی هر دندان باقی می‌ماند. به این ترتیب چسباندن بریس به دندان‌ها زمان کمتری می‌برد و بیمار مجبور نیست مدت طولانی رترکتورهای آزاردهنده گونه را که دهان را باز نگه می‌دارد، تحمل کند. از آنجایی که متخصص موقعیت دقیق براکت‌ها را روی مدل تعیین می‌کند، ضرورت انجام عمل دشوار جایگذاری مستقیم براکت‌های ارتودنسی روی دندان‌ها از بین می‌رود. بنابراین کوتاه‌تر و راحت‌تر شدن باندینگ و شل شدن تعداد کمتری از براکت‌ها از مزایای روش جدید باندینگ غیرمستقیم محسوب می‌شود.


نظر

دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی کیست؟

یک روش ساده توجه به عناوین نوشته شده روی تابلو و مهر دندانپزشکی است که به وی مراجعه می کنید.چنانچه دکتر متخصص ارتودنسی باشد و مهارت های لازم در خصوص این کار مهم را یاد گرفته باشد رو مهر قید شده است. برای کار ارتودنسی پیشنهاد ما رجوع به پزشکان باتجربه و حاذق در این حوضه می باشد.

ارتودنتیست یا متخصص ارتودنسی  دندانپزشکی است که پس از گذراندن دوره 6 ساله عمومی  و چند سال کسب تجربه بالینی، یک دوره تخصصی تمام وقت سه ساله را سپری نموده و با اتمام یک پایان نامه تحقیقی در زمینه ارتودنسی قادر به تشخیص و درمان اصولی ناهنجاری های دندانی، فکی به منظور برقراری تناسب و زیبایی صورت و دندانها می باشد. متخصص ارتودنسی بعد از پایان دوره می بایست برای آشنایی با تکنیک های جدید به صورت مرتب با شرکت در برنامه هایی تحت عنوان بازآموزی حرفه ای، خود را به روز نگه دارد. تمامی متخصص  های ارتودنسی  دندانپزشک هستند ولی تنها کمتر از 2 درصد دندانپزشکان ایران، متخصص ارتودنسی هستند.

آیا فرقی بین دندانپزشک عمومی و متخصص ارتودنسی وجود دارد؟

اگرچه برخی دندانپزشکان اقدام به درمان ارتودنسی و قرار دادن براکت روی دندان بیماران خود می کنند توجه به این نکته ضروری است که آنهامتخصص  نیستند.در واقع تفاوت زیادی میان دندانپزشک عمومی و متخصص می باشد.لطفا مطلب زیر را مطالعه کنید.

بسیاری از مردم با دندانپزشک و آنچه انجام می دهد آشنایی دارند ولی شاید با شنیدن عبارت ارتودنتیست یا متخصص ارتودنسی قدری گیج شوند. احتمالا" افتراق این دو از یکدیگر با در نظر گرفتن تشابه ظاهری درمان در ناحیه دهان و دندان سخت تر هم به نظر برسد. در هر صورت دندانپزشک و متخصص ارتودنسی  به لحاظ درجه تخصصی و خدمات درمانی با هم تفاوت محسوس دارند. دندانپزشک دکتری است که با گذراندن دوره 6 ساله دندانپزشکی قادر به انجام درمانهای غیر پیچیده عمومی دهان و دندان  نظیر پر کردن دندان، عصب کشی، کشیدن دندان، پروتزهای دندانی یا جرمگیری می باشد. از آنجا که رشته دندانپزشکی 13 شاخه تخصصی دارد، درمان کیس های پیچیده حتی ترمیم و عصب کشی و ناراحتیهای شدید لثه نیز در دایره درمان متخصصین این رشته ها قرار می گیرد ولی درمان ناهنجاریهای دندانی-فکی از جمله ناردیفی دندانها به دلیل ماهیت طولانی بودن درمان بیماران آن (گاهی چند سال) از ابتدا در حیطه آموزه های دندانپزشک عمومی نمی باشد. در حالی که متخصص ارتودنسی دندانپزشکی است که پس از دوره عمومی با گذراندن یک دوره تخصصی 3 ساله موفق به احراز صلاحیت علمی درمان مشکلات و ناهنجاری های دندانی- فکی شده است.